Riscul in business trebuie sa fie asumat si din punct de vedere psihologic. Cu beneficii si pierderi.
Totul depinde de modul in care este evaluata situatia respectiva: Cum sunt percepute resursele financiare si informationale. Cum sunt vazuti in cadrul planului cei care pot pierde facand parte din joc, fara sa ii poata decide regulile – cum ar fi angajatii sau subalternii. Dar si cei care pot pierde fiind total in afara jocului – familia sau prietenii.
Cea mai mare greseala in analiza riscului consta in asumarea acestuia de dragul jocului dar fara a percepe dimensiunile dezastrului. Este vorba despre situatia in care nu se calculeaza si impactul pe care il poate avea o decizie gresita, dincolo de propria persoana, asupra celor direct sau indirect dependenti de business-ul respectiv sau de omul de business.
Pierderile cel mai greu de suportat pot sa apara in zone care nu apar pe nici un grafic de business dar a caror valoare poate fi descoperita prea tarziu: familia, timpul pierdut, sanatatea.
Cine nu risca nu castiga?
Oare asa sa fie? De fapt ce inseamna sa risti? Sau mai exact ce risti?
Ei bine, in domeniul business-ului riscurile pot fi directe sau indirecte, asumate sau nu, percepute sau nu.
De fapt business-ul seamana mai mult sau mai putin cu un joc de poker.
Unii risca de dragul adrenalinei, altii de nevoie. Abordarea cea mai corecta trebuie sa cuprinda motivatia, trasaturile psihologice, planul de business, informatiile din domeniu dar si planul de viata a omului de business.
Din punct de vedere psihologic, cel care risca isi asuma sau crede ca isi asuma regulile jocului cat si rezultatele acestuia. In viata de zi cu zi insa, cei mai multi isi asuma doar variantele castigatoare iar pentru celelalte gasesc vinovati.
Cati dintre voi nu ati vazut aceasta atitudine la sefii sau patronii din jurul vostru? Daca afacerea merge este meritul lui si daca afacerea scade sau nu merge cum cred ei ca ar trebui sa mearga, este vina subalternilor.
De aceea ar trebui sa dezbatem cateva caracteristici psihologice ale persoanelor cu apetenta ridicata la risc fara un argument solid de business in spate:
– Persoanele care sufera, eventual fara sa stie, de o forma de tulburare de personalitate: psihotica, schizoida, histrionica, obsesiv-compulsiva.
– Persoane care nu au o pregatire foarte buna in domeniul in care isi desfasoara activitatea.
– Cei care conduc o afacere impulsiv, bazandu-se doar pe instinct.
Ce pierzi, de fapt, luand o decizie fara temei?
Ei pot pierde fie bani, valori materiale sau postul pe care il ocupa, fie timp, energie, prieteni si familie.
Autor: Psiholog Constantin Cornea
Sursa: business24.ro