Greseli frecvente in educatia copiilor scolari si prescolari

Posted: 15 iulie 2018 by admin

Azi incepe scoala. Generic, vorbind. Ca incep gradinitele, scolile, liceele si toate formele de invatamant, mai putin cursurile universitare.

Si odata cu ele, se intensifica anumite probleme cu care se confrunta parintii. Am vrut sa aflu direct de la un psiholog, Constantin Cornea, Psihoterapeut la Clinica Psievolution, care sunt greselile frecvente facute de parinti in educarea copiilor, in functie de varsta lor.

 

Copiii la varsta prescolara:

  • Timpul petrecut cu copiii, care de cele mai multe ori este mult prea putin.
  • Alegerea unor persoane fara o educatie aleasa pentru a sta cu acestia.
  • Incercarea dezvoltarii copilului mult peste varsta acestuia.
  • Programul inadecvat sau haotic de: somn, joaca, alte activitati sociale.
  • Diferentele pe care le pot face intre copii: care este mai destept, mai rapid…
  • O alta exagerare este cea legata de masa, sa manance tot, sau tot felul de regimuri ori alimente care nu atrag copiii.
  • Obligarea copilului sa faca un sport – care poate fi excesiv si nu neaparat conform cu abilitatile innascute ale copilului.
  • Oferirea de jucarii, dulciuri sau tot felul de premii/recompense care tin doar de cheful copilului sau doar ca sa demonstreze ca sunt parinti buni. Copilul trebuie sa primeasca in functie de ceea ce ofera.
  • Laudele exagerate sau jignirile exagerate.
  • Timpul prea lung petrecut cu privitul la televizor sau joaca pe tableta, PlayStation.
  • Acum pot aparea pentru prima data: furtul de jucarii de la alti copii sau bataia cu alti copii.

Solutii:

  • Copiii ar trebui sa aiba un program corect de masa si somn.
  • Sa nu exagereze cu activitatile educationale care sunt peste nivelul lui de varsta, pentru ca asta il poate plictisi sau ii poate crea o aversiune fata de gradinita.
  • Mancatul tot din farfurie poate declansa mai tarziu bulimie sau anorexie.
  • Recompensele sa fie stabilite in functie de anumite cerinte pe care copilul sa le indeplineasca, si abia apoi sa primeasca ceea ce cere.
  • Sa aiba foarte mare grija la modelul de comunicare, de afectiune, de suport sau intelegere pe care il vede copilul intre parintii lui. Acestea sunt primele caramizi ale caracterului copilului.
  • Daca afla de furtul unor jucarii sau batai cu alti copii, parintii nu ar trebui sa creada ca odrasla lor e nevinovata, ci sa incerce sa descopere cu adevarat ce si cum s-a intamplat.

 

Copiii la varsta scolara:

  • Din nou programul de: joaca, masa, somn, activitati sociale, sport.
  • Controlul exagerat al temelor sau lipsa controlului.
  • Angajarea mai multor profesori de: matematica, limbi straine pentru a-i medita.
  • Interventiile multiple care se fac la invatatoare pentru a avea grija de copil.
  • Lipsa de interes in privinta mediului de prieteni format din: colegii de clasa, vecini sau neamuri. Sunt cei care le pot oferi modele negative de educatie.
  • Chiulul de la scoala sau sport.
  • Petrecerea a prea mult timp pe calculator sau alte jocuri asemanatoare.
  • Timpul prea lung petrecut afara fara supraveghere.
  • Acum pot aparea comportamentele imitative legate de vicii cum ar fi: alcoolul, fumatul, drogurile.

Solutii:

  • Sa invete copilul cu un program cat mai strict si clar legat de lectii, joaca, activitati sociale sau sport.
  • Controlul temelor pentru acasa. Sa aiba grija sa nu faca ei temele copiilor, doar sa ii spravegheze.
  • Sa incerce sa fie la curent cu prietenii noi si cu lucrurile noi pe care propriul copil le invata.
  • Sa tina legatura cat mai apropiata cu invatatoarea si sa ia masuri imediat ce sunt anuntati de anumite deviatii comportamentale indiferent ca vorbim de: chiul, teme nefacute, lipsa de atentie in clasa.
  • Sa vorbeasca cat de des pot cu propriul copil pentru a-l castiga ca prieten si pentru a afla adevarata lume interioara a acestuia.

 

Copiii in preadolescenta:

  • In primul rand cele legate de sexualitate: incep cautarile de informatii, de fotografii sau poate avea loc chiar primul act sexual.
  • Prima mare dragoste, una sau mai multe.
  • Legaturile cu prietenii sunt foarte puternice si astfel pot aparea comportamentele antisociale, batai, furturi, lipsa de acasa, consum de alcool, tigari sau droguri.
  • Problemele cu scoala cum ar fi: chiulul mai des, lipsa interesului pentru invatat, lipsa dorintei de a face miscare.
  • Timpul petrecut cu jocurile pe calculator creste.
  • Poate aparea dependenta de retelele de socializare.

Solutii:

  • In primul rand legatura cu diriginta trebuie sa fie foarte stransa pentru a afla de absente, despre cat si cum invata.
  • Discutii cu copilul pentru a afla ce il framanta si incercarea de a-i cuceri prietenia (daca nu am facut asta pana acum).
  • Discutii cu copilul despre persoana pe care o place si incercarea de a-l sprijini ( financiar sau ca si suport afectiv) si de a-i oferi timp sa vorbeasca cu iubita lui.
  • Incurajarea copilului sa faca sport, il poate ajuta foarte mult sa descarce din energia pe care o are.

 

Concluzia psihologului este simpla:

Indiferent in care perioada a vietii se afla parintii si copiii, atunci cand cei din urma urmeaza sa intre la gradinita, scoala sau liceu sa nu uitam urmatoarele:

  • Au nevoie mai mult de spirjin si intelegere decat de sfaturi.
  • Sa pastram o legatura apropiata cu lumea copiilor nostri: visele lor, prietenii lor, dorintele lor. Sa incercam sa le oferim in functie numai de ce ofera si ei la schimb.
  • Experientele parintilor pot fi destul de departe de cele ale propriilor copii.
  • Nici o bona sau guvernanta nu poate inlocui un parinte.
  • Pregatirea mult peste varsta copilului il va face sa se simta superior, sa se plictiseasca in prima faza pentru ca ulterior sa ii fie greu sa pastreze diferenta de pregatire fata de propriii colegi.

Autor: Psiholog Constantin Cornea

Sursa : csid.ro